diumenge, 20 de desembre del 2015

Decisions (cor)preses



Vaig cometre l'error imperdonable d'enamorar-me de les paraules antigues que avui desperten els teus gestos. Ara, cada cop que les llegeixo et veig; mans sobre pàgines i llàgrimes per les finestres. 
 
Però vaig decidir no dir res, no fer res. I seguir asseguda cercant-te entre paraules el somriure. Per observar-lo. 

Vaig cometre l'error imperdonable de caure dins el clot del teu somriure. I, de llavors ençà, hi visc i hi escric. Per conservar-lo, per protegir-lo, per mantenir-lo.

dijous, 10 de desembre del 2015

Hi ha contes que mai no acaben




Hi ha contes que mai no acaben. 

Com podem conviure amb el monòton ritme de les pàgines que es repeteixen i repeteixen, algunes en blanc i, d'altres, tacades de fiblades negres?

divendres, 4 de desembre del 2015

Malson



M'he despertat sobre el meu pit.
No puc moure'm, no puc respirar.
Em miro els ulls i somric.
De les dues, qui sóc?

dijous, 3 de desembre del 2015

Anit




No puc dormir.
La nit estira dels deliris negres
d'un somni teu
que em pentinava.

(no tinc parpelles)

No puc escriure.
Les meves mans somien la foscor 

dels teus cabells
que et dibuixaven.

(ni identitat)


divendres, 20 de novembre del 2015

Dels poetes que van ser




La meva veu (et) parla des dels ecos dels poetes que van ser. Avança entre els seus versos, sense cap importància, diluïda.

No és meu el missatge, ni meu el ritme. Però ho és el xiuxiueig que desprenia cada cadència. I la tremolor de mans que els escrivien.

La meva veu, masculinitzada, t’escriu des dels dits dels poetes que van ser.
No sóc jo, però Tu ets la mateixa.




-Dijous 19 de novembre-



divendres, 13 de novembre del 2015

Màscares





Avui m'he sabut actriu
i la nit ha vingut a descobrir-me.

No n'hi ha prou amb intentar
dissimular(-me) darrera dels miralls,
amagant les meves cartes.

No pas, davant la Nit
és impossible.


dimecres, 11 de novembre del 2015

La medalla





Et mires al mirall i allà on hi havia la medalla, l'agulla, la pinça, el pin o la condecoració, hi ha només una taca. En tots aquests anys no t'has adonat d'aquesta apreciació. I (et) revises cervell endins, amb el vertigen i el jet lag dels flashbacks, en quin moment -potser per mirar-te tant- el pes jeràrquic, fals i superficial del càrrec et va desfer l'ego.

-14 d'octubre-

Amandla



Empodereu-vos, escolteu(-vos), participeu i sigueu (auto)crítics. Teixiu complicitats i projectes i batalleu només, i sempre actius, per construir. Només així ho podreu tot davant la manipulació de sota taula i els maquiavelismes. Un cop encesa la consciència de grup, el silenci ja només serà la llibertat.

-22 d'octubre-

Fils invisibles






Imagina diverses persones: quatre, set, deu o vint. De les seves mans surten tot de fils invisibles. A l'altra banda dels fils, aprimant-te, encongint-te, esvaint-te, ets tu.


-28 d'octubre 2015-

dimecres, 4 de novembre del 2015

Et miro sense mirar-te




Et miro sense mirar-te.
Si et mirés amb la intenció de mirar-te,
tot ho entendries.
I, a través del mirall,
caurien les caretes
i es desfarien els encanteris.


dimarts, 27 d’octubre del 2015




Sentint la nit, la pluja és carícies de somnis als ulls adormits.

Gener 2015.

dilluns, 28 de setembre del 2015

La sala del costat



La sala del costat, cap a l'esquerra, pertany a un univers paral·lel. Allà, l'optimisme raja de les parets de color roig i els fisioterapeutes fan congues amb els pacients, d'igual a igual. El tema de conversa és el dolor que no tenen, i què coi, aquell que els agradaria experimentar un cop a la vida per fer variar la rutina de tanta festa. Les vides de les màquines depenen del més vell, que decideix destrossar-les amb un bat a les mans i a ritme de grunge. Però no les destrossa totes: les del gel les manté vives, per fer-les servir per als cubates i les de la calor per agafar color, en temporades d'estiu, i per a l'escalfor, a l'hivern. Per entrar, no hi ha cap targeta de registre. Només un codi de barres imprès en un got que les senyores simpàtiques d'aquell univers entreguen als pacients el primer dia de teràpia. 

El pacient més vell brinda amb el més jove, per les llargues estades i alegries compartides. De reüll, miren a la dreta, cap a la porta que duu a l'altra sala. Quin silenci, diuen. Deu ser l'avantsala de l'escorxador, asseguren. 

divendres, 18 de setembre del 2015




La realitat ha vingut aquesta nit a ironitzar sobre nosaltres. Ens ha dit: <<Si creieu que esteu canviant el món on viviu, seguiu somiant però feu-ho des dels vostres llits, ben còmodes. No em molesteu; vosaltres no em representeu. Deixeu d'usar el meu nom en els vostres discursos, en els vostres reclams i pancartes. El carrer és meu i seguiré aquí, també aquesta nit, fent-lo per vosaltres. Quan a l'endemà el trepitgeu, no haureu après res de la ignorància d'aquesta nit i seguireu enganyats en la pretensió d'allò que són només els vostres somnis.>>


 

dijous, 3 de setembre del 2015

Dedicatòries

Dedico aquest poema, que no és meu, a tots els que durant anys han preguntat per què (mal)gastem el temps somiant en un altre context possible. I per què baixem al carrer quan ens trobem sempre en un cul-de-sac artificial construït d'escuts democràtics contra el disturbi, només per tornar a casa enfilant-nos per les mateixes pujades. I també els hi dedico als que ens preguntaven a la universitat què fèiem arrossegant-nos per un present digne als passadissos quan havíem d'estudiar pel futur que ells mateixos ens asseguraven. I ara encara, quan aquest futur s'evidencia com havíem pronosticat, encara ens segueixen preguntant per què fem, per què seguim, per què ens entestem en continuar. La resposta és fàcil i els últims versos responen per nosaltres. 
Si he de dedicar aquest poema a algú més, és per sempre als meus companys: els de barri i barris, els de ciutat, i els meus amics de viles veïnes amb els que vaig començar en aquells passadissos i que ara, cadascú en el seu context, procura sempre no deixar mai de caminar. Perquè és conscient que en el minut que algú de nosaltres s'aturi, qui preguntava mirant-nos de reüll des del pedestal ens haurà contagiat la seva mandra i incapacitat per pensar, somiar, viure i construir. 

La utopía está en el horizonte,
me acerco dos pasos,
ella se aleja dos pasos.
Camino diez pasos y el horizonte
se corre diez pasos más allá.
Por mucho que yo camine,
nunca la alcanzaré.

¿Para qué sirve la utopía?
Para eso sirve: para caminar.
Eduardo Galeano.

dissabte, 29 d’agost del 2015

Més enllà de Matrix




En aquest Matrix també hi ha dues opcions. Aquest cop, però, només una en té pastilla i no sabràs mai quina és l'opció autèntica, la que et duu a la realitat. Totes dues et fan renunciar a ser tu; totes dues et fan titella.

La primera, sense pastilla, et fa reafirmar la teva identitat. Et fa assegurar i cridar al vent que Tu ets algú que el dolor emmascara i empresona. Tu ets algú pre-dolor. Tu ets sense dolor perquè amb dolor deixes d'ésser i deixes l'ésser.

La segona és l'opció pastilla, la que et farà recuperar la teva identitat. La realitat i el Tu que reclamaves serà veritat. Sense dolor tornarà l'ésser i, per tant, tornaràs Tu.

Però no hi ha pitjor evidència que veure't la llengua blava després d'haver-te empassat la pastilla vermella. No tornes a ser Tu i el Tu que et pertanyia no tornarà mai. 


Et situes, ara i escullis l'opció que escullis, en una dimensió paral·lel·la entre Matrix, que et fa oblidar, i la Veritat, que et fa ser lliure. Aquesta dimensió on ara ets, més que mai aquesta és la teva identitat, es configura amb la pitjor part de les dues dimensions: mai no oblides i mai no ets lliure.

dimecres, 26 d’agost del 2015

Tot és mentida




Són les quatre de la matinada. Intento verbalitzar en veu alta el meu nou mantra: «Tot és mentida.» Un gran crit, aquest és l'objectiu, que des de la ràbia continguda del meu estómac sortirà esgarrant les parets del bany. Hi sortirà i, de color verd i ensenyant les dents, tintarà el cel d'aquesta nit que creieu tan serena i tranquil·la. Sabreu, com jo, que tot és mentida i tremolareu indefensos davant aquesta evidència, tan mesquina i tan sobrera.

El mantra retruny al meu cap i intento verbalitzar-lo però es limita a reproduir-se en ecos punxants. Espases d'ecos punxants que mai no es dilueixen. Ressonen, a cops, ressonen. Batalla perduda, em deixo caure a l'altar. Sóc de genolls, el meu gest prohibit, i ignoro allò que ha de venir. Ells sí ho saben i em reconeixen, i es desprenen de les ròtules amb ganivets que somriuen sàdics i m'immobilitzen.

De genolls, encara i per sempre, estrenyo les dents i estrenyo els ulls i estrenyo els punys; tot ràbia, tot ràbia. El crit és ja impossible. Només puc esperar la salvació o el sacrifici i tot plegat, sigui el que sigui, és a unes hores. Tot haurà sigut mentida i aquest terra que ara es creu elàstic serà usual, el de sempre, i tot haurà sigut mentida.

Només cal esperar. Inclino el cap ple d'ecos ressonants i veig, imatges dobles, com els genolls encara em somriuen. Toco l'altar i els cabells s'estiren i creixen quilòmetres. Baixen per l'aigüera estenent-se fins la riera. Van al mar per cercar i portar-me els corrents gelats de les profunditats. Alguns de camí de tornada s'escindiran i clavaran arrels, plenes del mantra, als carrers.

dimarts, 28 de juliol del 2015

El resultat de veure'm escrivint un relat




No em miris la mà després d'haver-ho fet.
Full en blanc, hauré escrit el text esborrant la tinta entre les línies. 






diumenge, 12 de juliol del 2015

dimarts, 7 de juliol del 2015

Mil i una històries de com ser maldestra i sobreviure a les rareses de la coincidència. O a les coincidències de la raresa.




Això és un petit relat dels maldestres i dels estranys per als que se’n riuen de nosaltres. Fem augmentar la vostra qualitat de vida en detriment de les nostres. I ja està bé que algú rigui si no ho fem nosaltres. La il·lustració és d'en D.   Gràcies. 






Senyora, abans de marxar m’agradaria explicar-li una història. Els seus coloms potser li agrairien una estona més de companyia —i de menjar— i jo tindria una interlocutora passiva sense ales que m’escoltés. Avui, la pressa s’ha endut els protagonistes de les meves històries i ja ningú s’atura per escoltar-les.

Senyora, he escrit sobre sirenes, prínceps i altres éssers mitològics. També sobre nenes que feien dibuixos i nens que feien pastissos. He escrit, fins i tot, sobre poetesses i escriptors que caminen de nit i sobre els gats que els envolten.

Però, senyora sap què? Vigili, aquell colom d’allà s’està quedant sense menjar. Què li deia... Sí, sap? No he escrit mai sobre mi. Imagino que els espais entre línies sempre han reflectit com sóc i, en part, allò que he viscut. I miri, senyora, si tinc rareses per explicar!
No, no he escrit mai res sobre mi. I ningú no en sap d’aquestes rareses, la majoria fruit de la poca consciència i condició maldestra que em caracteritza. Si no fos per una persona –l’única que sap que existeixen—jo podria caminar per aquesta plaça sense que ningú pensés que en qualsevol moment podria caure’m al damunt la resta del menjar digerit que vostè li està donant als coloms. Ningú no notaria que puc ensopegar fàcilment o, pitjor encara, puc fer equilibris sobre el món amb els braços estesos i de manera elegant per no caure.

Aquesta persona sap de les meves històries i ha rigut amb elles –sobretot de mi caldria reconèixer— en moltes ocasions. Senyora, vostè potser la coneix; els seus dibuixos o els seus relats. Em diu que no? Però si no li he dit qui és, com pot negar-me la seva existència? Ocupi’s dels coloms i escolti, si us plau, allò que intento explicar-li.

Era la meva alumna fa molts anys ja, sap? Ara ja fa temps que no ensenyo ni aprenc res. Com ha dit que es diu el menjar aquest que li posa als coloms? Ah, no deu pas saber si serveix també pels gats oi? Bé, era alumna meva i parlàvem en anglès sobre coses estranyes que ens passaven. Al final, era jo qui havia d’explicar-les primer i, en acabat, ens quedava poc temps perquè parlés ella.  Sempre he pensat que era una mena d’estratègia per fer-me esgotar el temps de les classes. Qui sap.

No li estic explicant res de mi, diu? Però, senyora, si ho estic fent! Vostè quan llegeix un llibre li fa tantes preguntes a l’escriptor? D’acord, potser té raó, però no marxi que a mi els coloms no m’agraden i no tinc res de menjar per donar-los-hi.

Que parli de mi, sí. Ja vaig, senyora. És tan insistent amb els coloms també? No em llenci menjar, dona, que no sóc un colom. Escolti’m va, que ja començo.

Tot va començar amb el meu naixement. Tot comença aquí sempre, oi? Va ser un naixement estrany, no gaire normal. Crec que la meva manera de néixer –el meu estil podríem dir— ja anticipava futures rareses. Vaig néixer a la setmana vint-i-cinc, allò que en diríem aproximadament una mica més dels quatre mesos i mig de gestació. No em miri així, és veritat. Quina mania té tothom de mirar-me així, com si inventés històries cada dia! Doncs això, deia, vint-i-cinc setmanes. De mida, crec, que devia ser més o menys com el colom esquifit que té a la seva esquerra. Vol donar-li més menjar, si us plau? Tota una raresa o proesa, segons com es miri. Jo no vaig saber d’aquesta raresa fins anys després quan m’ho van explicar. A vegades, realment, pensava que s’ho havien inventat, com vostè fa una estona.
Consciència plena de les rareses que em passaven no en vaig tenir pas durant la meva infantesa i adolescència. No en recordo gaires coses; tenir memòria no ha estat mai una de les meves facultats. Potser per això escric, no creu? O escrivia, vaja. Però sí recordo sensacions d’estranyesa quan algunes coses em passaven. Allò de “no pot ser que això passi avui i això passi ara”.

El primer record de cosa rara va ser potser als cinc o sis anys quan la meva companya de taula a l’escola es menjava els seus plastidecors per agafar-me els meus. O es menjava els meus ja directament? No me’n recordo. Només sé que em quedava sempre sense plastidecors. Senyora, vostè sap per què redimonis es deien plastidecors? Cors de plàstic? No, oi?

Ara no recordo si l’episodi del moc va ser més tard o abans dels plastidecors. Sap que els nens i nenes esternuden oi? Doncs es veu que a l’escola hi havia una mena de norma que deia que no es podia esternudar gaire fort i que els mocs havien de quedar-se dins del nas. Ja em dirà quina llei de la física estableix que quan esternudes, la propulsió de mocs ha de ser cap endins i no cap en fora. En coneix cap? No sé gaire de física però em sembla que no n’hi ha cap. Imagini’s vostè la meva cara quan la mestra, després de l’esbroncada, em va fer exposar el meu moc quilomètric davant de tots els companys. abans de fer-me anar al lavabo per netejar-me’l. Però és que la història no acaba aquí! Vaig anar al lavabo a rentar-me i no hi havia paper higiènic. I quan érem petits l’única persona que tenia el poder de canviar el paper era la mestra. Sí, ja es deu imaginar l’escena: el meu moc quilomètric i jo pujant cautelosament –no sé què podria haver passat si m’hagués caigut el moc a terra— a l’aula un altre cop per demanar a la mestra que em donés paper de vàter.

Ja pot riure ja, senyora, que encara no he acabat. M’estalviaré més episodis d’infantesa i aniré endavant que comença a ser fosc i ja quasi no queden coloms. Podria parlar-li de les milers de caigudes que he tingut, de les coses que m’han llençat o m’han caigut o de les meves trifulgues amb la xarxa de transport públic. Vostè sap quantes coses li poden passar a una persona al transport públic? Mare meva, haurien de pagar-me a mi per viatjar! Va, li explicaré un parell d’anècdotes d’aquest estil.

Pel que fa a les caigudes, n’he tingut moltes i de molts tipus. Per les escales, amb sabates volant, i talons relliscant; per les baixades dels carrers i creuant-los; quan ha plogut i, també, els pocs cops que ha nevat i algunes amb alguna conseqüència física i d’altres res de res. Un dels episodis que més recordo és quan tenia quinze anys. Havia quedat amb una amiga per anar a acomiadar un grup de companys que marxaven de viatge de fi de curs. Entre ells hi havia els nois que ens agradaven. La meva amiga, com sempre, va arribar tard i vam haver de córrer per arribar abans que l’autobús del grup marxés. Jo duia uns pantalons clars, color beix. Havíem estat corrent una bona estona quan vam arribar a una vorera que feia baixada, la qual ens havia de dur a l’autobús que havíem d’agafar –i que se’ns escapava— per  arribar al grup que marxava de viatge també en autobús. Autobús no, tusa, ja m’entén. Les modernitats aquestes a vegades se m’enganxen i perdo el vocabulari de barri. Sí oi que hi està d’acord? Ja m’ho semblava. Bé, ja deu haver anticipat que no vaig baixar la baixada aquella amb els peus precisament, sinó amb els pantalons color beix que tant m’agradaven. La meva amiga després em va dir que el crit que havia fet, havia ocasionat que la gent de dins la tusa es girés per mirar-me. No crec que m’importés gaire en aquell moment perquè vaig aixecar-me corrents –ignorant la meva amiga que venia a ajudar-me— i vaig creuar el carrer ample de sota. No vaig adonar-me que el semàfor estava en vermell i que hi havia tot de cotxes xiulant-me. Va ser el meu moment de protagonisme i, val a dir, que vam agafar la tusa i vam arribar a temps per saludar-los. Això sí, els pantalons beix van passar a la història aquell dia.

Crec que la meva alumna no coneixia aquestes dues últimes històries. Ara no recordo si les hi vaig explicar. No les deu haver escrit en cap relat oi? Potser les ha dibuixat, qui sap. La que sí sap és la dels cubells d’aigua. Miri, dues històries, sense cap relació entre elles i amb un mateix final. La primera, típica, unes poques persones de festa cridant pels carrers que s’aturen sota un balcó. No, jo no cridava, senyora, no em culpi de res si no sap la història encara! Jo no cridava, li ben juro. I el cubell em va caure a mi tot sencer. Sospito, a més a més, que no només duia aigua per l’olor que se’n desprenia. La segona, el mateix, però aquest cop anava sola i el carrer era desèrtic. Encara entenc menys el fet, en ple hivern, que la senyora que llençava el cubell no hagués pogut destriar-me de la seva punteria.

I pensant en coses que m’han llençat i en coses que cauen... Vostè recorda la nevada del 8 de març de 2010? Ha plogut des de llavors, eh? Ara ja no neva mai. Jo era a la universitat, ja en el meu últim any. Van cancel·lar classes per la previsió del clima però ho van preveure amb poca anticipació perquè quan sortíem per agafar l’autocar que ens duia a casa, ja nevava. Anava amb una companya de classe i ens protegíem amb els paraigües mentre esperàvem a la parada. Jo allà sota el paraigües notava que la neu començava a ser una mica forta però la meva companya, des del seu paraigües respectiu, no notava res. Senyora, què fa? Està escrivint? Bé, bé, però no publiqui res sense avisar-me! Bé, 2010. Un impacte fort a la part lateral del paraigües em va fer evidenciar que no era pas neu precipitada pel cel precisament allò que acabava de caure’m a sobre. Vaig treure’m el paraigües i vaig girar-me però no vaig veure res estrany, llevat de la multitud de gent que ja començava a acumular-se. Així, vaig tornar-me a posar el paraigües per continuar esperant. El segon impacte va fer-me mal. I el tercer va trencar-me el paraigües. I, tot i així, vaig seguir sense saber qui havia estat. Cada cop que em girava, no notava res d’estrany. Només gent esperant a que passés l’autocar o a que deixés de nevar. La meva companya, evidentment, no podia parar de riure amb les meves reaccions i indignació.

Bé, ara em toca parlar del transport públic de manera directa. Això sí que és divertit. Ei, senyora, on va? No deu pas marxar? No he acabat la meva història! Encara em queda explicar-li com vaig haver de canviar de parada d’espera més de deu cops abans de poder agafar la tusa correcta perquè el meu número passava pels dos! Si jo anava a la parada número 1, l’autobús passava per la número 2 i quan canviava cap a la número 2, el següent passava per la 1! Senyora, no corri, em seeent? Vaig estar tres hores fins que vaig poder agafar l’autobús correeecte!

Bé, colom esquifit, ens hem quedat sols. No entenc què li ha passat a aquesta senyora, de debò. He explicat res que l’hagi ofès? Què mires del banc tu ara? No tinc menjar, jo, ja ho he dit abans. Oh, un paper. El llegeixo? D’acord. Colom esquifit, mira què diu la nota. Maleïda senyora, com és possible? Diu:

Dilluns 8 de març de 2010 a les 13.30 hores. Vaig ser jo amb uns companys de ciències. Volíem mesurar el grau de vol de les boles de neu amb la freqüència d’impacte de les teves reaccions de rebuig i indignació. La veritat és que no. Només volíem passar l’avorriment d’haver d’esperar l’autobús i divertir-nos una estona. Sense rancúnies.  He rigut molt avui també. Demà tornaré a ser aquí amb els coloms. M’explicaràs més històries? Arreveure.



Dilluns 29.06.2015.  

dilluns, 1 de juny del 2015

Crits

La primavera de 2013 dos amics, avorrits i escriptors de relats -per ordre de preferència- van pensar que seria una bona idea experimentar amb la poesia. Van escriure un poemari a dues bandes, dolent i amb l'únic objectiu d'entretenir-se durant un mes. Tot plegat, estaria relacionat amb els crits. La part que aquí s'exposa és la meva amb l'ordre canviat; no hi ha cap raó que ho expliqui. L'altra part deu ser al tinter de l'altre avorrit escriptor. Deu crits.






Divisa

Un ocell 
tens amagat als ulls
Crit d'antigues misèries.

I sota els ulls
l'ocell
escampa plomes. 


I

Som una generació que ens trobàrem
dins les aules els mots enllestits
per ser digerits en les nostres taules.
Duem la sang plena de residus 
de xiscles i a la memòria alguns llibres
que a cop de cullera ens feren empassar.

Ens plantaren coixins farcits de plomes
sedoses i ens feren veure en aquests
un teixit resistent al pas del temps
i al cant d'unes sirenes que venien.
Som els d'una generació perduda
i amb el dit ens assenyalen dient 
que no fem res de profit.
Proclamem-nos 
vaivers d'un temps que ens feren malgastar 
i fem gemegar les seves titelles.
Vestim els nostres cabells de laments
Pintem-nos amb crits les nostres sabates
I caminem pels seus carrers
buides les butxaques. 


II

M'he trobat desfent-me
 del temps a la vora de l'escala
en l'indret on l'aire balanceja
la dignitat d'eternes caigudes.

T'he trobat deslligant 
el pal de la vora de l'abisme
lliurant el teu crit a la sirena
bescanvi pel seu cant.

Enfilada a la teva finestra
fa enlairar el teu crit, 
distorsió de quatre cordes,
l'antiga sirènida. 

L'has trobat estripant 
els bressols dels infants que 
dels gemecs de cendres
tornen a néixer. 

Que coneixes d'on vénen
els crits de la sirena?
I si fa del teu cant 
les tonades alegres? 

L'has trobat on reposen
tèbies agulles velles
vora les seves dents 
d'afilades promeses,
vora la teva pell
de falses proeses. 

III

M'allunyo del camí
I enceto un cop més
carrerons tortuosos.
El propòsit és únic:
endinsar-me en el laberint
amb l'objectiu de no cercar-te.

Trobo vora l'inici
Crits d'ànimes perdudes
i els murs immesurables
amb llàgrimes de Dèdal.
I en surt rient 
el rostre d'Ícar putrefacte. 

El fil que em retorna a l'inici
conté restes de tu;
la terrible bellesa

No et cerco i no cal.
Llegeix com sempre que jo,
Crit sobre crit,
faré veure que no sento
com la teva veu
ressona i s'alça
engalanant-te pels carrers.

IV

Digues

si és possible pintar esteles 
de colors sense omplir-les
de melangies passades
i sense arrencar-ne 
el crit dels que no viuen
per omplir-ne els pinzells
dels dits que et configuren.

si podem escriure
sense tatuar-nos marques
del temps en les venes
i asseure'ns a les places
amb l'únic fi de viure
sense simular versos
de presents que no existeixen.

Digues
si pots extreure de mi
el crit de quan et mirava
i afegir-li alguna importància. 

V

Són els crits sords 
perquè no em sents?

Davant el mirall mai 
ens hem mirat dues vegades?

Hi ha algú que ens escolti
cridant de fred a les terrasses?

Mai no has vist quina és
l'ombra que t'acompanya?
I si ets tu qui ella tem
i no ella qui t'espanta? 

Mai no has pensat del teu crit 
no un crit teu sinó
un reflex que t'emmiralla?

VI

Aquí en aquest seient
veig travessar un riu
que duu el crit dels inicis
i duu l'olor d'oliveres.

La teva senzillesa 
venia d'un poema
escrit en cobretaula,
en mocadors gravats 
i del gust d'aceitunas, 
d'olor de gessamins
i d'uns ulls color mel.

El teu nom fou una X
treta de quatre lletres,
tot per tu un jeroglífic. 

Asseguda al vagó 
escric sobre tu i sento
el crit dels meus orígens. 

VII

Vaig llegir en algun llibre d'escola
que hem de fer de la veritat la nostra
crida i donar la mentida als diables
per convertir-la en pastura de flames.

Diré la veritat sense mesures,
sense contemplacions. Diré que tens
la resta d'un crit damunt els llavis
i el risc imminent que la veritat
desglaci la seva essència i desfaci
la serenor de les teves paraules.

Si la veritat et fes evident,
se't faria sobrera la quietud
dels teus gestos i la resta del crit
alteraria la fragilitat
de l'aire.


VIII

Avui és u de maig
i tothom diu que crida
i és ben lliure.
(crida, crida'm
crida't, crideu-vos)
Demà a la feina
Cridarem ben fluixet 
i d'amagat a la pantalla. 

IX

En aquella vorera d'allà 
hi ha un home que crida
i amb la seva harmònica 
diu que viu d'almoines.

I de llibres 
fa la seva teulada;
de fulls grocs
i cobertes gastades.


X

La rosa diu no ser una rosa
si no és la teva pell
l'espina que la travessa.

I el yawp renuncia 
a ser un crit majúscul,
la gespa a ser verda
i les botes decideixen penjar-se d'un arbre
proper a la teva teulada.

I ara el corb crida
'et vull sempre'
i ressuscita el teu cos
de la cambra fosca.

I la lluna es lamenta 
de pallassos plorosos
i es precipita a la Terra
per compartir-ne custòdia.

Veig com trepitgen
els somnis del poeta 
i sento el seu cor
cremar en l'asfalt. 

I noto el fum de Troia 
d'idèntic foc i musa
cridant-te per les finestres.

L'agulla no s'enfila 
si no hi és l'home
que la cridava.
I les bruixes seuen 
ara vora el foc
perquè no sóc jo qui crida.